CO-SØFART KALENDER
Jannik N. Madsen - Skibsbesøg
FRA MEDIER
Hestekur venter forude i Scandlines
Selvom det egentlig går meget godt i Scandlines, forventes det at rederiet skal i gang med en gennemgribende effektivisering, når rederiet er blevet solgt. I branchen mener man at rederiet kan spare op til 750 mio. kr. i umiddelbare rationaliseringer. Blandt andet kan man i fremtiden nøjes med et hovedsæde, hvor man nu har et i Rostock og et i København.
Børsen, 14/9, side 10
Mærsk holder liv i Lindø
Det lukningstruede Lindø-værft har i hvert fald arbejde til de næste to år. Værftet skal levere yderligere syv gigantskibe på størrelse med det netop søsatte ”Emma Mærsk”, der er verdens største containerskib. Det skriver shippingavisen Lloyd’s List. Skibsreder Eivind Kolding oplyste i forbindelse med ”Emma Mærsks” jomfrurejse i sidste uge, at værftet oplever hårde tider i øjeblikket, men at der fortsat vil være arbejde frem til begyndelsen af 2008 og måske lidt længere.
Dansk skibsfører anholdt i USA
I over en uge har de amerikanske myndigheder nu tilbageholdt den 45-årige kaptajn Villy Larsen fra Nakskov i den østamerikanske havneby Wilmington, North Carolina. Villy Larsen var fører af Nakskov-coasteren ”Danica White” og han beskyldes angiveligt for at have forsøgt at hindre den amerikanske kystvagt i at kontrollere hans skib samt for at have forsøgt at sejle kystvagtens folk ned. Villy Larsen har været fører af ”Danica White” i et år. Skibet sejler for det danske rederi H. Folmer & Co., hvor Villy Larsen har arbejdet i 10 år. Søfartens Ledere har stillet en advokat til rådighed for medlemmet og man håber at han slipper med en bøde.